Bár jellemzően a gyerekek is imádják az akadálypályákat, ebben a cikkben arról lesz szó, hogy mi, pedagógusok miért kedveljük őket. Miért elengedhetetlen kellékei minden tábornak és óvodai foglalkozásnak? A válasz egyszerű: miközben a gyermek jól szórakozik, egy jól megtervezett akadálypályával sokféle készségét is fejleszteni tudjuk. Így használhatod te is az akadálypályákat otthon.
Mozgásfejlesztés
Ez talán a legmagátólértetődőbb. Szinte minden pálya, ahol meghatározott helyre kell lépni, át kell mászni valamilyen úttorlaszon vagy épp el kell kerülni, hogy hozzáérjünk egy-egy objektumhoz, fejleszti a mozgást.
Néhány példa:
- Helyezzünk újságpapírokat a padlóra – csak azokra szabad lépni!
- Legyen útban egy asztal – át kell bújni alatta!
- Feszítsünk ki egy hulahoppkarikát – át kell bújni rajta úgy, hogy nem mozdul meg!
- Rajzolhatunk különféle ugróiskolákat is akadályként.
Térbeli tájékozódás
Kiemelt eleme a fejlődésnek óvodás korban, hiszen az olvasás és az írás tanulásánál is szüksége lesz rá a gyereknek, hogy térben és síkban is jól tájékozódjon. Ennek egyik feltétele, hogy ismerje az irányokat, aminek a gyakorlásához nem is kell más, csak egy akadálypálya.
Nem kell feltétlenül túl sok akadály, a lényeg, hogy az instrukciókkal gyakoroltassuk az irányokat, térbeli viszonyulásokat.
- Menj el a kanapé mellett!
- Mássz fel a székre!
- Ugorj le a székről!
- Bújj át az asztal alatt!
- Menj előre a fotelig!
- Kerüld meg a fotelt!
- Sétálj vissza a kanapé mellé!
Finommozgások
A finommotorika jelentőségét talán felesleges is taglalni. Sok egyéb mellett az írás tanulásakor is nagy hangsúlyt kap a gyerek életében. És természetesen a kézügyességet is fejleszthetjük egy-egy akadálypályás feladattal.
- Lehet olyan állomása a versenynek, ahol egy lavor vízből kell kupakokat kihalászni.
- Lehet egy pakolászós állomás, ahol pl. építőkockákat kell megadott módon egymásra rakosgatni.
- Lehet nehezítő körülménye egy akadálypályás rohangálásnak, ha végig egy tojást kell egyensúlyozni egy kanállal a kezünkben.
Számolás
Akadálypályákon gyakorolhatjuk a számolást is kisgyerekek esetében. Ha kiscsoportos ovisokról van szó, akkor már maga a szortírozás is kihívás lehet. Kérjük meg, hogy különböztesse meg például a nagyobb tárgyakat kisebbektől, az almákat a körtéktől, kék autókat és piros autókat, a karikákat a négyzetektől. Lehet az akadálypálya egyik állomásán az a feladat, hogy csak a krétával a betonra felrajzolt karikákba szabad belelépni, a négyzetekbe nem.
A nagyobbakkal pedig gyakorolhatjuk a mechanikus számolást. Lehet célbadobós feladata a pályának, ahol csak akkor mehet tovább a versenyző, ha tíz kislabdát bedobott egy vödörbe. Vagy felrajzolhatunk egy klasszikus ugróiskolát, ami közben természetesen számolniuk kell az ugrásokat.
Színek megkülönböztetése
Az előző bekezdésben utaltam már rá. Tökéletes lehet a színek tanulásához is az akadálypálya. Használhatunk színes papírlapokat akár a lakásban is, és instruálhatjuk a gyerkőcöt, hogy csak az egyik színűre léphet, a másikra nem.
Említettem már korábban a kupakok kihalászását vödörből mint állomásötletet. Ezt is fűszerezhetjük akár színek szerinti szortírozással.
Kommunikáció, csapatmunka
Csoportos foglalkozás esetén az akadálypálya sorversennyé alakul, ahol a csapat együtt nyer és együtt veszít. A gyerekek biztatják a csapattársaikat, próbálják kommunikációval segíteni az éppen aktív versenyzőt.
Rásegíthetünk erre, ha külön kérjük őket, hogy számolják együtt a vödörbe dobott labdákat, mondják közösen a csapattárssal az ugróiskolához tartozó mondókát stb.