A szülő szerepe rendkívüli

Keverve
PEOPLE TEAM tábor

A PEOPLE TEAM nyári táboraiban naponta legalább háromszor étkeznek együtt. Gyümölcs, saláta, szendvics, pizzatallér és bögrés leves állandóan van.

A kamaszoknál megjelenhet az anorexia, amely evési zavar, kóros soványság, érzelmi rendellenesség. Nyilvánvaló jele a fogyás, hízásra való képtelenség. Elsősorban lányokat, fiatal nőket érint. Ugyancsak evési zavar a bulimia, ami nagy evészetet, falásrohamot követő önhánytatás. Böjtölnek, kimerítő tornagyakorlatokat is végeznek a betegségben szenvedők, mely veseelégtelenséghez, szívritmuszavarhoz, nyelőcsőszakadáshoz, gyomor- és bélproblémákhoz vezethet. Gyanús lehet a fentieken kívül, ha a kamasz nem eszi a magas szénhidrát- és zsírtartalmú élelmiszereket, elmarad a havi vérzése, hashajtót, vizelethajtó szert szed.

A barátok elvesztése, válás, családi problémák, valamelyik szülő halála vagy a bántalmazás depresszió kialakulásához vezethet. Nagy a baj, ha a fiatal túl sokat vagy túl keveset alszik; az iskolában nem tud összpontosítani, és romlanak a jegyei; szomorú, ingerlékeny, nyugtalan, határozatlan és fásult; étvágytalan; energiátlan, nem érdekli a külseje; nem érdeklik a barátok és az iskola; értéktelennek érzi és utálja magát, nyomasztó bűntudata van; reménytelen, nem bízik a jövőben, azt hiszi, a dolgok soha nem lesznek jobbak, és semmi nem fog megváltozni; halálról szóló dalokat hallgat; arról rajzol és ír; azt mondja, nincs miért élnie.

Idegrendszeri rendellenesség miatt információtárolási nehézség, emiatt pedig tanulási alkalmatlanság adódhat. Az ilyen tanulók intelligenciaszintje olyan, mint társaiké, és gyakran tehetségesek a művészetekben, zenében vagy sportokban, de a képességeik és a teljesítményük között hézag van, olvasásban, írásban, beszédben, számolásban, akár a társas kapcsolatokban is nehézségük van, és önbizalomhiányban szenvednek. Kezelni szükséges a problémát, ha a következők közül többet is tapasztalunk: írásban gyakran összecserél betűket, nem megy neki a szóelemzés, nem szeret hangosan olvasni, fogalmazást írni, kézírása nem olvasható, nehezen idézi fel a tanultakat. Az ADD, a figyelemzavar és az ADHD, a hiperaktivitás nem tanulási nehézségek, de az ilyen tanulók ötöde rendelkezik ezekkel is.

Senki sem tudja garantálni, hogy a fiatal kamaszokból felelősségteljes és hozzáértő felnőttek válnak, de szülői szerepünk, hatásunk fiataljainkra meghatározó. Hangulatingadozásaik és koszos edzőcipőjük rossz napjainkon tűréshatárunk szélére sodorhatnak bennünket, és reményvesztetten már pofonra lendítenénk a kezünket, de ki kell tartanunk, továbbra is a pártjukon állnunk, követnünk kell tovább az adást.

Ez az írás ennek a sorozatnak a 14. része: Így neveld a kamaszodat

Fordította: Dobai Katalin

Forrás: 2.ed.gov

Menü